Önéletrajz

A jó önéletrajz az első lépés a sikerhez

Mindent az önéletrajzról

Az önéletrajz maga az álláskereső

Minden egy jó önéletrajzzal kezdődik

Az önéletrajz legtöbbször az első találkozás Ön és jövendőbeli munkáltatója között. Ezért érdemes gondosan megszerkeszteni és időt fordítani megírására. Egy jó önéletrajz sokszor már félsiker! Az emberierőforrás-szakember, vagy bárki, akihez önéletrajzunk érkezik, nem csak az összegzett adatokból alakít ki rólunk képet, hanem sok olyan formai és egyéb tartalmi elem alapján, amelyekre talán nem is gondolnánk. Íme néhány egyszerű tipp és útmutatás a kifogástalan önéletrajz összeállításához:

Hasznos tippek, formai fogások

• Általános alapszabály, hogy az önéletrajz ne legyen hosszabb 1-2 oldalnál.

• Küldjünk fényképes önéletrajzot! Fontos, hogy a fotó inkább igazolványkép-szerű legyen, mintsem egy családi felvételből kivágott fénykép. Ne felejtsük el, hogy állásinterjúra jelentkezünk, és a munkáltatónak ez az első „találkozása” velünk.

• Mindig gépelt önéletrajzot küldjünk, hacsak nincs külön igény egy kézzel írott változatra is. Ezeket a vállalatok általában grafológusokkal elemeztetik. Ilyenkor is ügyeljünk a formai igényességre, és mellékeljünk egy géppel írott példányt is!

• Ha postai úton adjuk fel önéletrajzunkat, mindig küldjünk eredeti példányt! Egy számtalanszor lefénymásolt önéletrajz komolytalanul hat, és előfordulhat, hogy a munkáltatók tiszteletlenségnek veszik, hogy nem kaptak egy eredeti példányt.

• Kulcsszó: minőség! Nyomtassunk jó minőségű papírra, minőségi nyomtatóval! Számos üzlet foglalkozik ezzel, nem különösebben drága művelet, és megéri rászánni az időt felkeresésükre.

• Tartózkodjunk a színes, tarka és mintás papíroktól! Válasszuk a fehéret vagy annak árnyalatait, betűszínnek pedig a feketét!

• Ne faxoljuk el önéletrajzunkat, csak ha nincs más lehetőség!

• Ha elektronikus úton készítjük önéletrajzunkat, több dologra is ügyelnünk kell. Ne legyen az önéletrajz mérete túl nagy (max. 600 kByte), ne terheljük vele a munkáltató postaládáját. Ha önéletrajzunkat DOC- vagy egyéb Word-formátumban készítjük és küldjük el, olyan betűtípust (pl. Times New Roman, Arial, Verdana) és beállításokat válasszunk, amelyek nagy valószínűséggel a munkáltatónál is megtalálhatók. Ellenkező esetben ugyanis önéletrajzunk egész egyszerűen „széteshet”, azaz törlődnek a szerkesztési beállításaink, bizonyos részek elcsúszhatnak. A másik veszély, hogy egy ritka betűtípus használatánál az ékezetes karaktereket nem ismeri fel a gép, és négyzetekkel vagy más furcsa kódokkal helyettesíti őket. Ha mégis valamilyen különleges betűtípust választunk, készítsünk önéletrajzunkból PDF-formátumot, mely kivédheti a fent említett összes buktatót!

• Kerüljük a nehezen olvasható, kézírásra emlékeztető betűtípusokat!

• Formázzunk mértékkel! 3-4 betűméretnél ne használjunk többet, és a kiemelések (aláhúzás, vastagítás) alkalmazásánál is ügyeljünk azok ésszerűségére.

• Fontos az áttekinthetőség, ezért tagoljuk önéletrajzunkat!

• Többször is ellenőrizzük le helyesírásunkat! Akár kérjünk meg valakit, hogy nézze át – egy friss szem könnyebben észreveszi a hibákat.

• Mindig mellékeljünk kísérőlevelet, melyben röviden összefoglalhatjuk önéletrajzunkat, és kifejthetjük céljainkat, erősségeinket stb.

Tartalmi tanácsok

Ahogy azt már a formai tippeknél említettük, mindenképpen bontsuk témákra önéletrajzunkat. A mintaként letölthető önéletrajzhoz csak néhány kiegészítés:

• A legfőbb részek: személyes adatok, végzettségek és a munkahelyeink. Ez adja önéletrajzunk alapvázát. Ez kiegészülhet további információkkal, mint a nyelvismeret, referenciák, díjak, publikációk, egyéb ismeretek (számítógépes programok, jogosítvány stb.) és néhány hobbi (csapatsportok vagy az adott szakterülethez kapcsolódó egyéb érdeklődési körünk). Mindig mérjük fel, hogy a megpályázott állásnál milyen plusz információra lehet szükség, és milyen súllyal szerepeljen önéletrajzunkban (például informatikai területen a számítógépes ismereteknek kiemelt fontosságuk van).

• Személyes adatok: teljes név, lakcím, e-mail (semmiképpen sem a munkahelyi!), mobiltelefonszám (otthoni vonalas szám esetén tüntessük fel, hogy mely időpontban vagyunk elérhetők), családi állapot, állampolgárság.

• Végzettségek: a legutolsó intézménytől visszafelé haladva (általános iskolai már nem kell!): kezdés és befejezés éve (pl. 1980–1985), intézmény, szak, szakirány, végzettség. Itt említhetünk meg minden egyéb szakirányú végzettséget is, ami a megpályázott állás szempontjából fontos lehet (de pl. a búvártanfolyamot hagyjuk inkább a személyes beszélgetésre). A minősítéseinket nem feltétlenül kell megemlítenünk, csak ha a munkáltató ezt külön elvárja tőlünk.

• Munkahelyek: itt is kezdjük a legutolsó munkahelyünkkel, és haladjunk visszafelé. Jelöljük, hogy mettől meddig dolgoztunk az adott munkahelyen, szerepeljen a vállalat neve, a város, az ország, a pozíció és rövid leírás a feladatkörünkről. Ha a pozíciónk egy munkahelyen belül változott az idő folyamán, azt is jelöljük. Mindig azt a munkakörünket fejtsük ki legjobban, ami a leginkább közel áll a megpályázott álláshoz. Ha nincs ilyen, akkor ez legyen az éppen aktuális (vagy legutolsó) munkahelyünk, hiszen a munkáltatónkat is ez érdekli a legjobban, ebből kap naprakész képet rólunk.

• megfogalmazásra, leírásokra általánosan érvényes, hogy legyenek tömörek és szorítkozzanak a lényegre. Ne felejtsük el, hogy 1-2 oldalba bele kell férnünk!

• fizetési és egyéb elvárásainkat (pl. juttatásokat) ne az önéletrajzban fogalmazzuk meg. Ennek a személyes interjún van meg a maga helye és ideje.

És végül egy utolsó aranyszabály: csak valós adatok és információk szerepeljenek önéletrajzunkban. Sokkal többet veszíthetünk azzal, ha kiderül a lódítás, mint amennyit nyerünk vele arra a kis időre, amíg előnyhöz juttat minket.